- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBinnenvaart krijgt steun bij crisisplan

Binnenvaart krijgt steun bij crisisplan

- Advertentie -

Delen

Er zijn drastische maatregelen nodig om de binnenvaart in staat te stellen de economische crisis te doorstaan. Dat stellen de gezamenlijke binnenvaartorganisaties. Het overleven van bedrijven en een capaciteitsreductiesysteem zijn hun voornaamste doelen, zo meldden CBRB, Kantoor Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer woensdag 22 april na overleg met staatssecretaris Huizinga.

“Binnenvaartbedrijven zijn bijzonder zwaar getroffen door de economische crisis. Veel bedrijven hebben financiële problemen en nog meer bedrijven zullen op afzienbare termijn met problemen te maken krijgen”, stellen de organisaties in een persbericht. “Dit alles brengt binnenvaartbedrijven in een neerwaartse spiraal. Dit is ongewenst. Het schaadt binnenvaartbedrijven, het schaadt banken die als geldverstrekkers de bedrijven gefinancierd hebben en het schaadt het maatschappelijk belang.”
Hun crisisplan berust op twee uitgangspunten die nauw met elkaar verbonden zijn. Ten eerste het behoud en overleven van binnenvaartbedrijven. “Dit zou kunnen gebeuren door middel van een verbreding en verruiming van de staatsgaranties. Deze maatregelen moeten ook gelden voor bedrijven die op dit moment nog geen gebruik maken van de staatsgarantie, waardoor gelijke behandeling voor de gehele sector mogelijk wordt gemaakt.”

Solidariteitsfonds
Ten tweede pleiten ze voor een capaciteitsreductiesysteem. De binnenvaartorganisaties gaan “bezien of een solidariteitsfonds kan worden ontwikkeld, zodanig dat een vrijwillige, door de branche georganiseerde, tijdelijke capaciteitsreductie kan worden gerealiseerd”.
Op zeer korte termijn gaat een werkgroep met vertegenwoordigers van de branche, overheid en banken alle maatregelen onderzoeken die nodig zijn om de continuïteit van de binnenvaart veilig te stellen. “Partijen sluiten op voorhand niets uit en zullen onderzoeken of de gelden uit de sloopfondsen als bijdrage vanuit de branche voor dit doel te gebruiken zijn.”
Vertegenwoordigers van CBRB, Kantoor Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer hebben Tineke Huizinga gevraagd dit initiatief te ondersteunen. In het persbericht geven ze aan dat de staatssecretaris van V&W woensdag haar steun heeft toegezegd bij de uitwerking van het 2-sporenbeleid: behoud en overleven van individuele bedrijven door verruiming van staatsgaranties en beperken van de ladingcapaciteit..

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -