Op initiatief van Rijkswaterstaat voert Rhine Ro-Ro Services een testvaart uit tussen Rotterdam, Tiel en Hoorn. Dat gebeurt van zondag 19 april tot en met donderdag 24 april. Daarvoor wordt het roro-schip Vera ingezet.
Het ms. Vera is uitgerust met een verstelbare klep waardoor het verschil in de waterstanden in de havens worden overwonnen. Er hoeft niet veel te worden geïnvesteerd aan kades. Ook laad- en losfaciliteiten zijn nauwelijks nodig.
Het roll on-roll off-vervoer, dat vooral ’s nachts plaatsvindt, kan volgens Rijkswaterstaat een goed alternatief zijn voor het goederenvervoer over de weg. De Vera vervoert per reis 32 trailers.
Rhine Ro-Ro Services werkt voor de proef samen met de Tielse Loswal Combinatie (TLC), de
Westfriese Containerterminal (WCT), Ooms Avenhorn en stuwadoorsbedrijf MEO. Govera (Goederen Vervoer Randstad) participeert in het project.
Verladers zijn positief
Verladend en vervoerend Nederland staat positief tegenover het initiatief. Grote logistieke dienstverleners en grote bedrijven uit onder andere de bouwmaterialenhandel nemen deel aan de testvaarten. Door aan de ‘dagranden’ te laden en te lossen kan het roro-vervoer goed worden ingepast in bestaande logistieke ketens.
Trekker/oplegger-combinaties rijden naar een opstappunt (Rotterdam, Tiel, Hoorn) en koppelen de opleggers af. Een terminaltrekker rijdt de opleggers op de Vera. Vervolgens vaart het schip met de trailers naar de haven. De opleggers worden daar gekoppeld aan de trekker, die de goederen vervolgens naar hun eindbestemming brengt.
Lijndienst
Rijkswaterstaat evalueert de proef. De proef moet aantonen of de interne logistiek van de deelnemende bedrijven is aan te passen aan het roro-concept. Op basis van de onderzoeksresultaten wordt bekeken of de dienst definitief kan worden ingesteld. De deelnemende partijen hebben de intentie als de proef slaagt zelf een permanente lijndienst op Rotterdam-Tiel-Hoorn op te zetten.