Nagenoeg alles bij motorschip Myzako – van het uit het Russische Bor afkomstige casco tot en met de door Van Elft gerealiseerde woninginrichting en de lessenaar – is strak en modern. Een duidelijke keus van Alain en Sandy Noppe, samen met Gino de Bruyne van GSK eigenaar van het drogelading- annex containerschip.
De 3282 ton metende Myzako is 110 x 11,45 meter en wordt voortgestuwd door een ABC-hoofdmotor van 1800 pk bij 1000 toeren. Een motor die evenals de machinekamertrap strak in de zwarte lak zit. Dit in tegenstelling tot de Scania-motor in de machinekamer op het voorschip, die met de kleur oranje voor een Nederlands tintje op het Belgische motorschip zorgt.
Verder zijn onderdelen als de voor- en achtermast, de vleugels en de ‘pet’ van het door Kampers geleverde stuurhuis met dubbele brug wit gelakt. Dat was een duidelijke wens van Alain en Sandy Noppe, die met de Myzako gaan varen. Zij zeggen over het schip: “Alles waar we in het verleden inzake een nieuwbouwschip over hebben gedroomd, is met de Myzako zowel binnen als buiten gerealiseerd; wij zijn dan ook zeer content met ons schip.”
Gemoedelijk
De sfeer bij Dok 138 in Antwerpen is gemoedelijk en de stemming is prima. De Myzako heeft net een perfecte geladen proefvaart (met fijn puin van Puurs naar Tessenderlo) achter de rug en ligt nu weer even aan de kaai bij de Boterhamvaartweg, zodat verschillende toeleveranciers aan boord de puntjes op de i kunnen zetten.
De afbeeldingen op de kleurrijke vrachtwagen van Andy Dirven uit Brecht maken duidelijk dat verreweg de meeste klanten van het schildersbedrijf uit de binnenvaart komen. De klus aan boord van de onlangs opgeleverde Aragon was klaar en gelijk kon Dirven met zijn medewerkers aan de slag aan boord van de Myzako.
Alain en Sandy Noppe begonnen in 1999 op de kempenaar Sidonia. Toen ook begon de samenwerking met Gino de Bruyne van GSK. “Er volgden nog een paar schepen, waaronder de ex-Bosco, een schip van 86 meter waar we vier jaar mee hebben gevaren.” Alain Noppe vertelt verder: “Gino had goesting om te vergroten en wij stonden achter die plannen. Het casco is gebouwd in het Russische Bor en dit is het eerste schip dat daar gebouwd is met een duwsteven. We wilden een multifunctioneel schip en hiermee hebben we onze mogelijkheden uitgebreid. Dankzij de kolom kunnen we naast droge lading ook vier hoog containers vervoeren. De Myzako beschikt, puur voor het gemak, over twee spudpalen.”
“De naam Myzako is samengesteld uit de laatste twee letters van de voornamen van onze kinderen Tommy (6) en Eliza (8) en de zoon van Gino de Bruyne, de 10-jarige Remko. Nathan (2,5) is ons derde kind, maar als we ook zijn naam hadden moeten verwerken, was het een onuitsprekelijke naam geworden. We zijn zeer trots op ons schip en er is rekening gehouden met onze wensen. Er was met alle partijen een goede samenwerking en eigenlijk is de hele afbouw vlotjes verlopen.”
Geen standaardwerk
Duidelijk is dat aan boord van de Myzako gelet is op details. In het glas van diverse deuren staat een strak motief, dat weer terugkomt in de (sier)trap op het achterdek. De woning is zo ingedeeld dat er rekening is gehouden met drie kinderen. Wat de jongenskamer is, wordt direct duidelijk. Van het stapelbed is een stoer kasteel gemaakt en op de meisjeskamer is van het bed met een simpele handeling een luxe zetel te maken. In de stuurmanshut is een eenpersoonsbed te zien, dat via een slim schuifsysteem uit te breiden is tot een tweepersoonsbed, waarna de Myzako ineens beschikt over een luxe logeerkamer. In de plafonds van de slaapkamers is een sterrenhemel verwerkt. Heel bijzonder is de ruime badkamer met ligbad, wastafel en zogeheten therapiedouche; als het water stroomt, verandert dat voortdurend van kleur. De bijzondere stenen muur en natuursteen op de grond, maken van de badkamer een ruimte die je zou verwachten in een 5-sterrenhotel.
In samenspraak met familie Noppe is de woning ontworpen door Joke Holvoet, interieurarchitect bij Van Elft Interieurinrichting, het bedrijf dat ook de opvallende lessenaar heeft ontworpen. Zoals gebruikelijk bij Van Elft is ook aan boord van de Myzako duidelijk geen standaardwerk afgeleverd. Het maakt van de Myzako een strak en modern schip, waarop de eigenaren terecht trots mogen zijn.
(Jan Hoek)