Matthias Gastel, Duits parlementariƫr voor De Groenen, maakt zich zorgen over de toekomst van de binnenvaart op de Neckar. De sluizen op de rivier zijn er slecht aan toe. Dat blijkt uit het antwoord van de bondsregering op een parlementaire vraag van Gastel.
De uit de Neckar-streek afkomstige Gastel vindt dat de Duitse overheid de binnenvaart veel te lang heeft verwaarloosd. In de haven van Heilbronn is de overslag op binnenschepen tussen 1990 en 2015 gehalveerd. Door het tekort aan planingenieurs bij de Duitse vaarwegbeheerder (WSV) kon vorig jaar nog niet de helft van de 35 miljoen euro worden geĆÆnvesteerd die beschikbaar was voor de Neckar-uitbouw. Hierdoor komt de toekomst van de Neckar als vaarweg volgens Gastel in gevaar.
Geld komt te laat
In het nieuwe Bundesverkehrswegeplan (BVWP) krijgt de verlenging van de Neckarsluizen tot aan Heilbronn prioriteit, maar Gastel heeft er geen goed gevoel bij. Volgens hem zal pas na 2030 geld beschikbaar zijn voor dit project. Dat is te laat, zegt Gastel, die eist dat de Neckarsluizen in 2025 zijn uitgebouwd.
De sluizen tussen Heilbronn en Plochingen worden helemaal niet verlengd, hooguit gesaneerd. Wat volgens Gastel niet voldoende is: āKleine schepen worden steeds minder rendabel en verdwijnen langzaam maar zeker uit de vaart. Saneren zonder verlengen is dus geldverspilling. Als men niet ingrijpt, verdwijnt de scheepvaart op de Neckar. Aangezien de capaciteit van het spoor beperkt is, zal de regio nog sterker aangewezen zijn op het wegvervoer.ā