Ondanks de langdurige lage waterstand op de Rijn is de overslag in de haven van Bazel vorig jaar naar 6,33 miljoen ton geklommen. Deze groei van 6% is vrijwel volledig te danken aan de fors gestegen invoer (plus 33%) van minerale olieproducten, als gevolg van de sluiting van een binnenlandse raffinaderij.
In Zwitserland is de CO2-belasting op stookolie per 1 januari 2016 verhoogd, maar dat heeft geen grote impact gehad op de vorig jaar geïmporteerde volumes.
De haven verwacht dat de import van vloeibare brandstoffen ook dit jaar verder toeneemt. De binnenvaart speelt hier een belangrijke rol in. Door het lage water op de Rijn konden tankers in de herfst nog maar voor 20% beladen werden en stegen de vrachtprijzen. In december normaliseerde de waterstand zich.
Containers
De containeroverslag via het water bleef met 102.916 TEU nagenoeg op het niveau van 2014. Het loslaten van de koppeling met de euro door de Zwitserse Nationale Bank had geen negatieve impact op de containeroverslag. Daar vreesde men vooraf wel voor. Door het wegvallen van de ondergrens van € 1,20 steeg de waarde van de Zwitserse frank begin 2015 sterk ten opzichte van de euro. Exportcontainers hebben echter vooral Amerika en het Verre Oosten als bestemming en zijn dus niet afhankelijk van de wisselkoers van de frank ten opzichte van de euro.
De lichte daling in de export van containers had dan ook vooral te maken met de lage waterstand. Containerbedrijven in Zwitserland hadden wel last van de sterke frank ten opzichte van de euro. Zij betalen de lonen uit in franken, terwijl ze hun inkomsten in euro’s genereren.
Dalers waren onder meer de overslag van landbouwproducten, veevoeder en bouwstoffen. De import van vaste brandstoffen verdubbelde, maar bleef op een laag niveau.
tekst en archieffoto: Sarah De Preter