Na een lange periode van praten en voorbereiden gaat Nextlogic tot concrete stappen over. Maar wel pas volgend jaar. Veel later dan bij de start de bedoeling was komt er een praktijkproef waarbij calls centraal worden gepland. Op die manier moet de afhandeling van containerbinnenvaartschepen op Rotterdamse terminals beter en sneller gebeuren.
Het doel van project Nextlogic is het verbeteren van de operationele keten van de containerbinnenvaart. Alle schakels zijn betrokken: de zeehaventerminals in de Rotterdamse haven, de binnenvaartoperators en de inland terminals. ‘Voor de containerbinnenvaart moet dit leiden tot een betrouwbaar en concurrerend product, sterke reductie van huidige inefficiënties, de mogelijkheid om te groeien en stimulering van groei’, aldus Nextlogic in een verklaring.
Informatie-uitwisseling
‘Verbeterde en uitgebreidere informatie-uitwisseling is noodzakelijk voor het optimaliseren van operationele processen in de keten. Daarom zal een achttal nieuwe en/of verbeterde clusters van informatie stapsgewijs ingevoerd worden.’
Het gaat bijvoorbeeld om het beter kinken van de informatie van laad-/loslijsten aan verschillende vrijstellingen. Dat moet dan leiden tot een kortere doorlooptijd van de afhandeling en meer flexibiliteit van de operaties. Ook zal de beschikbare en gevraagde afhandelcapaciteit inzichtelijk worden gemaakt. Dit kan leiden tot een effectievere planning en inzet van middelen.
Neutrale integrale planning
De stuurgroep heeft besloten een grootschalige praktijkproef van neutrale integrale planning uit te voeren. Tijdens deze proef zullen verschillende concepten worden getest. De proef zal in de loop van volgend jaar plaatsvinden. Ter ondersteuning van de proef zal een planningssysteem (BREIN) worden ontwikkeld. Maar: ‘Voordat de opdracht hiertoe wordt gegeven, moet een aantal randvoorwaarden, waaronder financiering, zijn ingevuld.’