De voorgenomen bezuiniging op de bediening van sluizen en bruggen pakt desastreus uit voor de binnenvaart op de Twentekanalen. Dat schrijft Port of Twente, de vereniging van belanghebbenden in de logistieke sector in Twente, in een naar het ministerie en de Tweede Kamer gestuurde reactie. Gisteren stond de inkrimping van de bediening op de Maasroute op de agenda – maar doordat het debat over de Fyra eerder op de avond uitliep ging het Algemeen Overleg Binnenvaart en Zeevaart niet door.
Extra zwaar getroffen
De Twentekanalen dreigen extra zwaar te worden getroffen, betoogt Port of Twente, omdat er naar verhouding meer sluiswachtersbanen verdwijnen dan in de rest van het land. Het zou gaan om 4,2 fulltime-functies van de 40 voor het hele land.
“De gevolgen zijn desastreus voor het sterk in ontwikkeling zijnde vervoer over water en de bedrijven aan de Twentekanalen die hiervan gebruik maken.” Jaarlijks wordt er bijna 20 miljoen ton via die vaarwegen vervoerd. De bedrijven in de regio verwachten binnen tien jaar nog 3 miljoen ton extra over water te gaan vervoeren, aldus woordvoerder Anne-Ruth Scheijgrond. “De huidige sluis in Eefde heeft te weinig capaciteit, daarom heeft de minister besloten een tweede sluiskolk aan te leggen. Het terugbrengen van bedieningstijden nu heeft dan ook grote gevolgen.”
Langere wachttijden
Een aantal daarvan somt ze op: “Gedurende alle dagen van de week en alle uren van de dag stijgen de wachttijden ver boven het huidige niveau van maximaal 180 minuten. Dit leidt tot een onbetrouwbaarheid die voor veel stromen (containers, halffabrikaten) niet acceptabel is en een verlies van vervoer over water van minstens 25 procent. In tijden van laag water op de IJssel en noodzaak tot gebruik van de voorsluis zullen wachttijden van meerdere dagen optreden en is het Twentekanaal niet meer normaal toegankelijk. Voor deze wachtende schepen zijn onvoldoende ligplaatsen voorhanden. Voor wachtende schepen met gevaarlijke stoffen zal deze situatie leiden tot overschrijding van veiligheidsnormen.”