Imtech mag zich voortaan ‘Koninklijk’ noemen. De technisch dienstverlener, die een sterke positive heeft in de mondiale maritieme markt, ontving het predikaat 22 september in Rotterdam van Jan Franssen, de Commissaris van de Koningin in Zuid-Holland. Royal Imtech werd daarmee een feit.
Dat gebeurde in de maritieme werkplaats aan de Sluisjesdijk in Rotterdam. In die stad is Imtech ontstaan en is het beursgenoteerde bedrijf ook statutair gevestigd. In het hoofdkantoor aan de Sluisjesdijk zit ook de directive van het in de scheepvaart zeer bekende dochterbedrijf Radio Holland.
Trots
René van der Bruggen, CEO bij Imtech, zei in een reactive: “Uiteraard zijn we trots op het feit dat we ons ‘Royal Imtech’ mogen noemen. Het vormt de bekroning van 150 jaar ondernemerschap en vooral van de enorme groei van activiteiten die we de laatste twintig jaar hebben meegemaakt. Van een Nederlands bedrijf dat 150 jaar geleden werd opgericht, zijn we gegroeid naar één van de sterkste Europese spelers in de markt van technische dienstverlening en bezitten we een top-5 positie op de mondiale maritieme markt.”
De uitreiking van het koninklijk certificaat. Vlnr Rudy van der Meer (voorzitter van Imtech’s raad van commissarissen, CFO Boudewijn Gerner, CEO René van der Bruggen en Jan Franssen, de Commissaris van de Koningin. (foto Royal Imtech)
Respect, waardering en vertrouwen
De 27.000 medewerkers werken voor meer dan 21.000 klanten. Meer dan 25 procent van IMtech’s opbrengsten komt voort uit slimme, ‘groene’ technologieën in gebouwen, de industrie, op de markt van traffic & infra en de mondiale maritieme markt. De omzet ligt boven de 4,5 miljard euro en de ambitieuze groeistrategie voorziet voor 2015 een omzet van 8 miljard euro.
“Het predikaat ‘Koninklijk’ past prima in deze groeistrategie”, vindt Van der Bruggen. “Royal Imtech symboliseert respect, waardering en vertrouwen van al onze stakeholders: klanten, medewerkers, beleggers, zakenpartners en iedereen waarmee we samenwerken.”
Rijke geschiedenis
Vorig jaar vierde Imtech zijn 150-jarig bestaan. Het was toen exact anderhalve eeuw geleden dat zeekapitein Jan Jacob van Rietschoten zijn carrière op de grote vaart beëindigde en in 1860 begon als zelfstandig scheepstakelaar in Rotterdam. Als één van de eersten in Europa zette hij stoom in voor het laden en lossen van schepen. Dit vormde het begin van Van Rietschoten & Houwens, een innovatieve Nederlandse technische onderneming die de basis vormde voor het huidige Imtech.
Het ontstaan markeert de rijke geschiedenis van Imtech met technologie in de hoofdrol. Vanaf de eerste elektrische spoorbaan (1888), de eerste basisautomatisering aan boord van schepen (1930), de uitvinding van energiebesparende warmte-/krachtkoppeling en decentrale energiecentrales (1935), de eerste toepassing van analoge computers voor wetenschappelijk onderzoek (1963) tot ‘groene’ gebouwen, schepen, datacenters en hightech energiecentrales anno 2011 als voorbeelden.
Internatio-Müller
In 1967 werd Van Rietschoten & Houwens overgenomen door Internatio. Internatio (opgericht in 1863) en Müller (opgericht in 1878) speelden een beslissende rol in het ontstaan van Imtech. In 1970 besloten ze te fuseren tot Internatio-Müller NV.
In de periode daarna volgden vele overnames. Rond 1990 bestond Internatio-Müller (IM) uit een conglomeraat van meer dan honderd bedrijven, waarvan er zo’n 35 in techniek waren gespecialiseerd. Deze technische ondernemingen werden in 1993 gebundeld tot Internatio-Müller Techniek, ofwel Imtech.
In 2000 besloot Internatio-Müller de andere activiteiten af te stoten en zich volledig te concentreren op één strategische kernactiviteit: technologie. In 2001 ging Internatio-Müller verder onder de naam Imtech en ontstond er een nieuw beursfonds aan de Euronext in Amsterdam.