“Bouw nieuwe brug bij Ridderkerk; niet in Rotterdam”

2

Er moet geen brug in Rotterdam komen tussen Kralingen en Feyenoord-City, maar een oeververbinding tussen de Krimpenerwaard en Ridderkerk. Daartoe roepen evofenedex en  Transport en Logistiek Nederland het Rijk en de regio Rotterdam op. Naar hun mening kan “alleen een nieuwe verbinding de Van Brienenoordbrug ontlasten en de bereikbaarheid van de Zuid-Hollandse gemeente verbeteren”.

Het Rijk en de regio Rotterdam hebben bijna 500 miljoen euro gereserveerd voor een extra oeververbinding. Nu ligt er de keuze of de oeververbinding naar Feyenoord City (Oost-variant) of naar de Krimpenerwaard (Oost-Oost-variant) gaat. Het vervoerend en verladend bedrijfsleven heeft een duidelijke voorkeur voor de variant richting de Krimpenerwaard.

Beter voor binnenvaart

Dat past in de visie van de binnenvaart. Die voelt niets voor een extra brug over de Nieuwe Maas. De oeververbinding ‘Oost’ bij Feyenoord-City beperkt de manoeuvreerruimte van een schip om de bocht in de Nieuwe Maas te kunnen nemen en levert hinder en onveilige situaties op voor de binnenvaart. “Ook draagt hinder voor de binnenvaart op deze vaarweg niet bij aan de duurzaamheidsambities die het rijk heeft om de filevorming op de wegen tegen te gaan aldus evofenedex en TLN.

Bereikbaarheid Krimpenerwaard

“Door een extra oeververbinding neemt de bereikbaarheid van de Krimpenerwaard sterk toe en neemt de reisafstand en de reistijd met de auto naar de regio Ridderkerk fors af”, aldus evofenedex en TLN in een toelichting. “Ook is er minder reistijd naar de regio Capelle aan den IJssel, doordat er minder files ontstaan op de Algerabrug,  momenteel het drukste wegvak van Nederland. Het verkeer staat regelmatig muurvast op deze brug.”

Zo’n oeververbinding – of dat nu een brug of een tunnel wordt – naar de Krimpenerwaard zorgt ook voor een afname van het verkeer op de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam, stellen de organisaties. De A16 bij Rotterdam staat al in de top-20 duurste files van Nederland.

Goedkoper

Volgens de berekeningen uit het onderzoek Resultatennota pre-verkenningsfase MIRT – Oeververbindingen regio Rotterdam is een verbinding naar de Krimpenerwaard goedkoper dan een verbinding bij Feyenoord City. Zo kost een brug met twee-keer-twee rijstroken bij Krimpenerwaard ongeveer 433 miljoen euro en een brug bij Feyenoord City 449 miljoen euro.

Article bottom ad

2 REACTIES

  1. Wij willen in Ridderkerk helemaal geen nw brug. We hebben al overlast genoeg van de A15 en A16.
    De brug zou aangesloten moeten worden in Bolnes, als dit gebeurt wordt het daar onleefbaar. De enige optie die er voor Ridderkerkers bestaat is een tunnel die bij de Ridderster weer bovengronds komt.
    Dat een verbinding Ridderkerk – Krimpenerwaard iets goedkoper is vind ik niet relevant, in de praktijk worden alle (infrastructuur) aanbestedingen de laatste jaren flink overschreden.
    Omdat Krimpen een probleem heeft moet je iemand anders niet met de lasten opzadelen. Bouw een nw Algerabrug zou ik zeggen, om dit te realiseren moeten er waarschijnlijk de nodige huizen gesloopt worden, dit is dan voor rekening van de gebruiker. je moet er tenslotte iets voor over hebben.
    Om de Ridderkerkers met de lasten op te zadelen heeft men in Krimpen blijkbaar geen probleem.

  2. bereikbaarheid van de regio wordt niet beter van een brug van Ridderkerk naar the middle of nowhere.
    de van brienenoordbrug gaat deze brug nauwelijks ontlasten. hooguit wordt deze ontlast doordat het bestemmingsverkeer van de krimpenerwaard deze brug kan mijden. bij een stremming op de van brienenoordbrug of de a15/a16 of knooppunt ridderster ”wat toch geregeld zo is” gaat het verkeer afsnijden via de algerabrug en de nieuwe brug waardoor er veel extra verkeer door krimpen aan den ijssel en ridderkerk gaat. nu rijdt men zelfs om via kinderdijk om daar de pont te nemen. de a15 en de a16 zorgen al voor mega veel verkeer door ridderkerk waardoor de lucht ernstig vervuild is ( vuilste van de regio en 6de van nederland). tunnel in rotterdam is toch echt de beste van de 2 slechte opties ook voor de binnenvaart.

Laat een reactie achter op a de mol Annuleer reactie

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.