Nieuw in de vaart

Tradities zijn er om in ere te houden. De schepen die Scylla voor de Britse cruiseaanbieder Riviera Travel in de vaart brengt, dragen de naam van Engelse auteurs én zijn van het hoogste kwaliteits- en comfortniveau. De nieuwste aanwinst...
Bij Asto Shipyard in Raamsdonksveer is deze maand de Velassaru opgeleverd. De doop en inzegening vonden zaterdag 15 februari plaats. Het drogeladingschip meet 84,30 x 9,50 x 3,30 meter. Het laadvermogen is 1.795 ton. Eigenaren zijn de families Caulier...
Het innovatieve trio Sendo Shipping, Concordia Damen en CCM3 bouwde een tweede schip voor Sendo Shipping: de Sendo Mare. Net even anders dan de Sendo Liner en een maatje groter. Achter de schermen wordt hard gewerkt aan een nog...
In een bouwperiode van circa anderhalf jaar heeft Rensen-Driessen Shipbuilding de nieuwbouwtanker Thalassa II voor de familie Maes-De Wilde gerealiseerd. De tanker werd op vrijdag 31 januari in Zwijndrecht gedoopt. Aansluitend zegende aalmoezenier Van Welzenes het schip volgens goed...
Bij GS Yard is de Heidi Reich opgeleverd. De geslaagde proefvaart was 29 januari. De werf in Waterhuizen deed de complete afbouw van de tanker. Die is van het Sunrise-model, een eigen, inmiddels doorontwikkeld, ontwerp van GS Yard. Het schip...
De lage rivier van 2018 gaf Sjaak Oudakker van Oudcomb inspiratie om twee ongewoon goed dragende chemietankers te bouwen met het accent op schone, revolutionaire voortstuwing: de Oranje Nassau V en VI. De inkoop en afbouw is door Oudcomb...
Sterker, veiliger en zeewaardiger is de nieuwe bunkertanker mts Aimee voor Burando. Tal van extra maatregelen moesten er bij de nieuwbouw genomen worden om het schip geschikt te maken voor estuaire vaart. België kent speciale regelgeving om over zee...
In januari is de Hosta in de vaart gekomen. Het drogeladingschip is gebouwd door GS Yard in Waterhuizen en vaart voor THG (Transportvermittlungs- und Handelsgesellschaft). Het bedrijf uit Marktheidenfeld is eigendom van Christian Hochbein, die samen met Daniel Gausch...
Ms Deo Gratias is een plaatje, met veel roestvaststalen accenten. Dag in dag uit was de familie Den Herder bij de werkzaamheden betrokken. Ze hadden zelfs hun eigen kantoorunit naast het schip, vertelt Cees Verheij, de afbouwcoördinator van De...
Voor de Duitse rederij GEFO heeft Den Breejen Shipyard eind vorig jaar de Schloss Uppsala afgebouwd. De LPG-tanker is 110 meter lang en 11,40 meter breed. Het schip is inmiddels volop in de vaart. De officiële proefvaart was 22...
Om vier uur ’s middags stappen we bij Breko in Papendrecht aan boord van de Sophie, net terug van haar proefvaart op het Vuile Gat. “De voorspelde mist vanmorgen liet het gelukkig afweten en met de zon in de...
Eind 2019 is bij GS Yard de binnenvaarttanker Svenja Reich opgeleverd. Het 86 bij 9,60 meter grote schip maakte zijn geslaagde proefvaart op 12 december. Met de diepgang van 2,81 meter kan het schip 1.547 ton vervoeren. Het schip is...
In december is de Denford in de vaart gekomen. Het 110 meter lange containerschip is gebouwd in opdracht van Olivier De Smedt van WeBarge uit Antwerpen. De geslaagde proefvaart was 14 december. Voor het ontwerp, de bouw en de levering...
Half november was de proefvaart van het mts Diamant. Het is een juweel van een bunkertanker, die met vlag en wimpel voor alle proeven slaagde. Het schip is de nieuwste aanwinst van Somtralux en meet 135 x 22,80 meter....
Buijks Maritiem heeft een lange historie in de binnenvaart. Het familiebedrijf volgt al decennialang de ontwikkelingen en veranderingen in de binnenvaart op de voet en past zich voortdurend aan. Buijks Maritiem wordt tegenwoordig geleid door Jan Buijks jr. Met...