- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDamen onthult nieuwe coaster met ijsklasse

Damen onthult nieuwe coaster met ijsklasse

- Advertentie -

Delen

Op de eerste beursdag van Europort 2025 heeft Damen Shipyards Group de Combi Freighter 5000 ICE gepresenteerd. Het nieuwe type coaster voldoet aan de Zweedse/Finse ijsklasse-regels.

Commercieel directeur Remko Bouma van Damen Cargo Vessels vertelde op de stand van de scheepsbouwer over het nieuwe scheepsontwerp. “Ons doel was om de ervaring en het succes van onze vrachtschepen te benutten om een platform te creëren dat economisch geschikt is voor ijsnavigatie.”

IJsvariant

Er is al een CF 5000; nu is er ook een ijsvariant. “Die zich evengoed thuis voelt in open water als tussen het ijs, met behoud van zowel de optimale laadcapaciteit als de grote efficiëntie bij het varen.” De CF 5000 ICE is ontwikkeld op verzoek en in samenwerking met reders.

Damen leverde de afgelopen jaren 38 Combi Freighters (CF 3850 en CF 5000); nog eens twaalf zijn in bestelling. Bij de ontwikkeling van dit nieuwe ICE-type is het ontwerp verdere geoptimaliseerd. Dit leidde tot een lichte toename van de romplengte en de diepgang om het draagvermogen te vergroten.

De CF 5000 ICE is vooral geschikt voor lichte lading met een groot volume. Er is één ruim dat een inhoud heeft van 7.000 m3.

De CF 5000 ICE. (Illustratie: Damen Shipyards Group)

Tot 30 graden onder nul

De CF 5000 ICE kan voldoen aan de nieuwste Finse vlagvoorschriften, met bijvoorbeeld ruimte voor een zeer comfortabele accommodatie, met als opties een sauna en een fitnessruimte. De CF 5000 ICE beschikt daarnaast over een uitgebreid winteruitrustingspakket, zodat het schip geschikt is voor gebruik bij temperaturen tot -30 graden Celsius.

Om het schip zo efficiënt mogelijk te laten opereren, wordt het extra vermogen dat nodig is om te varen op ijsklasse gegenereerd met een hybride PTO/PTI-systeem, in plaats van de hoofdmotor van het schip. Op deze manier kan het schip het op open water met een relatief klein, zeer efficiënt voortstuwingssysteem af. Alleen wanneer dat nodig is, zorgt het PTO/PTI-systeem voor een duurzame boost in voortstuwingsvermogen.

Groen

Dit is slechts één van de vele functies die Damen in het ontwerp heeft opgenomen om duurzame prestaties te garanderen. Het schip beschikt ook over een aantal opties voor accu-installatie en walstroomaansluiting. Door het gebruik van de hybride PTO/PTI te combineren met accu’s is piekbelasting op te vangen en kan er gedurende korte periodes volledig elektrisch worden gevaren, bijvoorbeeld in de haven of in milieugevoelige gebieden.

Bovendien kan de CF 5000 ICE varen op emissiearme biodiesel. Damen kunnen op het schip VentoFoils van Econowind worden geïnstalleerd. De funderingen voor deze  windondersteuning zijn standaard.

Triton

De CF 5000 ICE krijgt toegang tot Damens Triton. Dit bekroonde IoT-platform verzamelt data van sensoren aan boord en voorziet de bemanning en de reder van updates over de status van machines en systemen en geeft inzichten in de prestaties van het schip. Damen Triton vereenvoudigt onderhoudstaken door de bemanning nauwkeurige instructies te geven die helpen de systemen in optimale conditie te houden.

Damen is van plan binnenkort te beginnen met de bouw van de eerste CF 5000 ICE. Het schip zal naar verwachting in het najaar van 2027 worden opgeleverd. Er is nog geen koper, zei Bouma.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -