- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsHaven Amsterdam doet proef met duurzame folie tegen aangroei

Haven Amsterdam doet proef met duurzame folie tegen aangroei

- Advertentie -

Delen

Haven Amsterdam doet samen met Damen Shipyards Gorinchem een proef met duurzame folie tegen aangroei op de scheepshuid. Het gaat om Thorn-D, een nieuw aangroeiwerend folie, dat onder de waterlijn wordt aangebracht. De houdbaarheid van de film is vijf jaar. Dit is veel langer dan die van anti-fouling verf (gemiddeld een half jaar).

(foto Damen Shipyards)

Rik Breur van Micanti heeft de aangroeiwerende film ontwikkeld en uitvoerig op proefvakken en op werkschepen getest. Dat wekte de belangstelling van Haven Amsterdam die het belangrijk vindt dat zijn vaartuigen veilig en duurzaam zijn. “De folie is een mooie extra toepassing.”

Vergelijken
De anti-fouling film is afgelopen week bij Damen aangebracht op een patrouillevaartuig van Haven Amsterdam. “In de pilot hebben we twee boten ingebracht; één waarop de folie wordt aangebracht en de ander die met conventionele anti-fouling verf blijft varen”, zegt Willem Spoelstra, Manager Toezicht Milieu en Veiligheid van de Nautische Sector van Haven Amsterdam.
“De looptijd van de pilot is één jaar met de afspraak dat we minstens twee jaar geen problemen ondervinden met de folie. Er zijn in ieder geval bepaalde garanties afgegeven over houdbaarheid en dergelijke. We kunnen er nu vanuit gaan dat de folie niet loslaat. Het mooie van de test vind ik dat het om twee vaartuigen gaat die in exact hetzelfde vaargebied zullen varen. Dat is een ideale situatie om een pilot te doen.”

Doorbraak
Directeur-eigenaar Breur van Micanti en mede-eigenaar/commercieel directeur Eric Pieters kunnen al positieve resultaten overleggen bij andere schepen. Die met Thorn-D zijn uitgerust. Onder meer de Nederlandse sleepboot Willem-B Sr van BMS Towing en een schip in Florida varen al enige tijde met de aangroeiwerende film op het onderwaterschip. De folie is inmiddels getest tot snelheden van 30 knopen.
“We kunnen nu wel spreken van een doorbraak van onze toepassing die we op een vloot van ongeveer vijftien werkschepen en crew vessels de komende maanden mogen aanleveren”, zegt Pieters van het Amsterdamse bedrijf. “Daarbij zijn schepen van sleepbedrijven in Nederland, het Midden Oosten en bijvoorbeeld een sleepboot van de Port of Los Angeles.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -